uppdrag granskning - särplaserad

Idag på uppdrag granskning handlade det om något riktigt intressant. Var från vellinge kommun (där jag kommer ifrån) som har vid 4 tillfällen som man vet placerat ungdomar i särskola efter ett iq-test som dem gjorde dåligt på, dem gjorde bedömningen att dem hade en lättare utvecklingsstörning. Efter 5 års studier där och dem sökte in till gymnasiet för särelever fick dem reda på att dem inte alls hade en lättare utvecklingsstörning utan vart helt "normala" dem hade bara läs och skriv svårigheter Dyslexi. Hur kan detta hända 4 ggr i samma kommun lär man sig inget???
Jag kan ju säga att jag i högstadiet gick i en lite särklass i matte, svenska och engelska för jag inte hängde med och stavade som en kråka. Dem tänkte bara på att jag var svår lärd. Man kände sig dum i huvudet för att man hade en annan mattebok m.m. än ens klasskompisar. Det var inte förrän i gymnasiet som dem började kolla på att jag kanske hade läs och skriv svårigheter så jag gick till en extra lärare som kollade mig och sen skickade testerna till en logoped. När jag var nästan 20 åkte jag till england som ni vet om ni följt min blogg eller känner mig och där gjorde jag ett prov första dagen i skolan för dem skulle veta vilken grupp jag skulle hamna i. Och dem frågade mig direkt om jag inte hade dyslexi, ja sa då att jag inte visste pga att jag väntade på att bli kallad och utredd. När jag hade blivit 21 och varit hemma i sverige ett tag så fick jag en kallelse till logopeden i trelleborg och efter några besök (som jag fick betala för jag var över 20år) så fick jag svaret att jag hade dyslexi att jag skulle ha fått mer hjälp i skolan och att dem skulle ha utrett mig i grundskolan, för dem ser ju men blundar. Nu har jag äntligen fått den hjälp jag skulle fått från början här i brunnsvik, Pelle Lindblå är en helt underbar lärare och vet hur man ska göra för att förbättra läsning m.m. Man ska börja från grunden med ljud. Nu har jag förbättrat min läsning så kolosalt att jag inte behöver hans hjälp längre, men att jag var tvungen att sticka ända upp till dalarna ludvika för att få den hjälp jag behövde?? nästan att man vill skicka en räkning till kommunen......

Kommentarer
Postat av: AMANDA FALK

Sv: jag pluggar inte ihjäl mig jag lovar! jag har bara högra krav, vill ju såklart ha mvg i nästan allt och hoppas jag får det :D men som tur är har jag väldigt lätt att lära mig så jag pluggar inte mer än alla andra, eller ja inte mer än medel ialalfall, hihi =) tycker det är kul att plugga också!



åh, högskoleprovet på lördag! jag önskar dig lycka till :D



Pappa? han jobbar som pilot på flygbolaget emirets :D

God natt & sov så gott!

2009-10-22 @ 00:13:41
URL: http://amandajosefine.blogg.se/
Postat av: Sanna Ferm

Hej! Vad kul att hitta din blogg=) Jag såg inte programmet men det är ju riktigt hemskt som du skriver! Känner mig på något sätt inte förvånad över att det gäller vår gamla hemkommun ändå, det är mycket skandaler där jämt och ständigt. Bra att de gör program om det i alla fall så kanske det slipper hända igen. Kram och hälsa familjen!

2009-10-22 @ 10:10:16
Postat av: Elin

Du har så rätt! Helt sjukt egentligen hur det går till... Men skönt att du äntligen har fått hjälp!

2009-10-22 @ 11:33:42
URL: http://elien.blogg.se/

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0