Brunnsvikarnas årsskrift 2008/2009

I årets årsskrift har jag, rebecka och niclas skrivit i här kommer min text.




SKÅNSKA CECILIA BRUNNSVIKS BOKSTÖD

Cecilia Smit är en av årets tio internatelever på Brunssvik. Skånskan från Malmö bor sedan i vintras på Folkhemmet tillsammans med nio killar. Cecilia eller cissi som hon gärna kallas, har liksom alla bofasta på skolan en rumsnyckel som också går till biblioteket. Där sitter hon gärna och det är därför ingen strörre överaskning att det är just hon som i år får brunnsviks Bokstöd. GRATTIS!


Det är nionde året priset nu delas ut till en folkhögskoleelev på Allmän kurs som intensivt nyttjar Bokstugans resurser. Bokstödet fungerar även som stimulans för vidare läsning. Från början bestod det av en årsutgivning av En bok för allas vuxenproduktion men eftersom förlagets verksamhet på grund av indraget statliga stöd kraftigt decimerats under den borgerliga regeringen blir det nu istället valda böcker ur ny och gammal utgivning. Bokstugan är, trots bristande resurser även här, fortfarande centralombud för EBFA och har en del spännande böcker i lager. En av de titlar som finns med i 24-åriga Cecilias bokpaket är Nobeller, noveller av Nobelpristagare och där återfinns flera författare som Allmänna kursens svenskgrupp i vår stött på. Så här skriver Cecilia själv varför hon är på Brunsvik:

-Jag har dyslexi och min mamma sökte på Internet på folkhögskolor som kanske var specificerade på just det ämnet och då kom Brunnsvik och en i Helsingborg upp. Så i höstas så kom jag hit och hälsade på med mina föräldrar och kände att det verkade bra så jag sökte och började nu i januari.

Det har varit bra att vara internatelev här, visst jag är ensam tjej och det kan ju vara både för- och nackdelar. Men jag trivs verkligen att bo här, det är roliga personer och bra sammanhållning.
Efter att jag är här efter jul ska jag förhoppningsvis börja på ekonomiutbildning i Lund våren 2010. Sen blir det att ta kurser på munskänkarna så jag lär mig mer om viner, för jag ska jobba med det sen.
(Cecilias pappa är vinimportör...)

Den förväntning jag hade när jag kom hit - att förbättra min läsning - har verkligen blivit uppfylld. Under dessa fyra månader jag gått på Läs och Skriv har jag förbättrat min läsning kolosalt och kommer inte att behöva gå där till hösten. Det hade jag inte trott.
Tack Brunnsvik!
Det som är bra med att studera på Brunnsvik är att man får hjälp av exemplariska lärare, tips jag inte har lärt mig alls på mina 12 år i skolan. De tror inte på prov och det tycker jag är bra för vem säger att det är bra med att ha en massa prov??

Jag vill verkligen rekommendera andra att söka till Brunnsvik. Inte bara folk lokalt utan från hela Sverige. Och kanske speciellt de som har någon typ av dyslexi, för här kan man verkligen få stöd och hjälp.

C. Smith

Trots sin dyslexi läser Cecilia mycket. Hon sitter ofta i Bokstugan och pluggar. Fast ibland ser man henne vid en av bibliotekets sex datorer. Då bloggar hon: om skolan, om tankar, om livet. I Svenska B där hon alltid finns på plats - även tidigt en onsdagsmorgon när endel elever sover - hörs hennes skånska idiom och glada skratt. Bland annat har hon blivit förtjust i en äldre bildad herre, Stockholms förste älskare: Per Anders Fogelström, vars romar från 1960, Mina drömmars stad, hon valde som sin när gruppen botaniserade i Göran Häggs guide 1001 böcker du måste läsa innan du dör. Några andra författare som också finns med i Cissis litterära skafferi är Strindberg, Böll och Lindeborg.

En och annan dvd-film får också rum + bilder och fashion.

Christina Garbergs - Gunn

Kommentarer
Postat av: Syrran

Grattis gumman! Jag är jättestolt över min lillasyster och hennes utveckling i Brunnsvik. Såå roligt att allt slit har belönat sig. Puss o kram

2009-09-17 @ 17:25:45

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0